Postkodstiftelsens Verksamhetsberättelse 2021

2021 har för oss på Postkodstiftelsen varit ett mycket händelserikt och produktivt år. Trots att även 2021 har präglats av covid-19, har vi förverkligat flera ambitiösa projekt och testat nya idéer som kan stärka civilsamhället och därmed bidra till en positiv samhällsutveckling. Vi har bland annat genomfört en utlysning, Allas Röster, där organisationer haft möjlighet att söka projektstöd på mellan 200 000 och 500 000 kr, vilket är ett storleksintervall där vi inte tidigare beviljat stöd. Syftet med detta har varit att nå nya organisationer, i nya delar av civilsamhället.

Vi lanserade även ett nytt initiativ, Grannskapsinitiativet, för att stödja små lokala projekt som främjar gemenskap och bidrar till öppna, levande och tillgängliga grannskap. Trots att initiativet lanserades så sent som i november har det redan nått ut brett och organisationer över hela Sverige har sökt stöd. Grannskapsinitiativet fortgår löpande och vi välkomnar nya ansökningar.

Inom kulturområdet så har vi följt projektet med Ideell Kulturallians med stort intresse. Projektet var ett sätt att stötta de allra minsta kulturorganisationerna i Sverige som drabbades hårt av pandemin och där de offentliga stöden inte nådde fram. Projektet har varit lyckat och gjort skillnad för många. Det är vi glada för. Under 2021 startade vi även upp ett nätverk för idrott för social förändring. Stiftelsen har kontinuerligt finansierat området sedan 2015 men det är tydligt att det krävs mer än bara pengar för att sektorn ska kunna växa och lyfta.  Syftet med nätverket är att skapa en plattform i Sverige för organisationer som arbetar med idrott för social förändring. Vi ser väldigt positivt på nätverket och kommer att fortsätta bygga plattformen under 2022.

Vi har också, under 2021, frågat våra organisationer vad de tycker om oss och vårt sätt att arbeta samt om och hur vårt stöd gör skillnad för organisationen. Vi är glada över svaren som visar att organisationerna stärks på flera sätt och att vår flexibilitet, stöd och erfarenhet gör skillnad för organisationerna. Att mäta den skillnad vårt stöd har på civilsamhället och på vår omvärld är något vi kommer att jobba mer med under 2022. Vi ser fram emot det.

Marie Dahllöf, Generalsekreterare, och Teresa Vieglins, Vice Generalsekreterare, Svenska Postkodstiftelsen.

Beviljade projekt 2021

2 000 000 kr

Förenade Förorter*
331 000 kr

Demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet och tolerans

Auktoritära regimer har utnyttjat covid-19 som en ursäkt att bli ännu mer auktoritära och utsatta grupper så som flyktingar, urfolk, minoriteter får kämpa hårt för demokratiskt inflytande och rättigheter. Fri media, journalister och aktivister är fortsatt utsatta för hot och samtidigt ser vi begränsningar i yttrandefriheten på en global skala. Det finns olika typer av lösningar som bidrar till att vi kan vända denna negativa trend. Till exempel genom att stärka människorättsorganisationer men även kräva juridiskt ansvarstagande av förövare.

Postkodstiftelsens arbete med att främja demokrati och yttrandefrihet, har därför varit ett prioriterad område under 2021. Vi har till exempel gett stöd till the Clooney Foundation for Justice för att skala upp och utveckla satsningen ’The Docket’ för att individer och företag som är skyldiga till folkmord, brott mot mänskligheter och krigsförbrytelser ska ställas till svars. I Sverige har vi till exempel gett stöd till Stiftelsen Expo för att skapa ett effektivare sätt att bemöta och motverka rasism och intolerans.

Läs mer om projektet med Clooney Foundation for Justice och Stiftelsen Expo på de kommande sidorna.

Vi gjorde även en särskild satsning vid namn Allas Röster för att skapa engagemang och tillhörighet i samhället. Ni kan läsa mer om det på sista sidan.

Klimat och biologisk mångfald

Klimatet och biologisk mångfald är nära sammanlänkade och påverkar och är beroende av varandra. Tillsammans är de avgörande för att skapa stabilitet för livet på jorden. Globalt fortsätter växthusgasutsläppen att öka och det senaste decenniet är det varmaste uppmätta någonsin. Enligt IPBES hotas uppemot en miljon arter av utrotning de kommande årtiondena. Artutrotningen sker snabbare nu än hittills under mänsklighetens existens och den fortsätter att accelerera. Samtidigt som den nuvarande situationen är nedslående så är det möjligt att vända dessa negativa trender. Fortsatt engagemang i miljöfrågan är avgörande och därför har vi under 2021 haft ett särskilt fokus på att stärka svenska miljöorganisationer och att bidra till att bevara tropiska skogar.

Postkodstiftelsen har, till exempel, gett stöd till flera mindre svenska miljöorganisationer för att ge dem bättre förutsättningar att driva på förändring. Klimatklubben, Våra barns klimat och Live Green i samarbete med Fridays for Future är några av de organisationer som har fått projektstöd. Vi har även gett stöd till organisationer som inte är traditionella miljöorganisationer, men där projektet har handlat om tematiken. ICCROM, till exempel, har under året mottagit ett stöd för att möjliggöra för ökad motståndskraft mot klimatförändringarna i sårbara samhällen genom att ta vara på traditionell kunskap och kulturarv.

Mer om projektet med LiveGreen, Information om vår satsning Tropisk Skog och intervju med World Resources Institute hittar du på de kommande sidorna på höger.

Ett fritt, livskraftigt och utforskande kulturliv

Pandemin har slagit hårt mot kultursektorn och både förvärrat redan existerande utmaningar samt skapat nya, och en del riskerar att bli långvariga. Postkodstiftelsen initierade i slutet av 2020 ett samarbete med Ideell Kulturallians för att ge ett särskilt pandemistöd till mindre, lokala, ideella kulturaktörer runt om i landet. Satsningen fick projektnamnet ”Kulturens Kapillärer” och projekten startades igång och pågick under 2021.

Postkodstiftelsen har också gjort insatser för att stärka tillgången till, och förutsättningarna för ett rikt och jämlikt kulturliv över hela landet. Stiftelsen har arbetat för att möjliggöra för människor att fritt skapa och utveckla sina konstnärliga och kreativa förmågor.

Några av de kulturaktörer som har mottagit stöd under året är Konstnärscentrum Väst, som genom sitt pilotprojekt vill utveckla nya samarbetsformer mellan konstnärer och det lokala föreningslivet för att tillgängliggöra samtidskonst och öka deltagandet i kulturlivet utanför städerna.  Muralcentralen har fått stöd för att engagera deltagare från alla Skånes kommuner i en kreativ process och skapandet av ett kollektivt konstverk med barn från hela Skåne. Postkodstiftelsen har även gett stöd till Unga Klaras Vänner för att förändra scenkonsten i Sverige till att arbeta mer inkluderande när det gäller personer med olika former av funktionsvariation.

Vad handlar Kulturens Kapillärer om och hur vill Unga Klara förändra scenkonsten i Sverige? Ni hittar mer information på följande sidor >

Idrott för social förändring

Idrotten har “kraften att förändra”, såsom Nelson Mandela sa i sitt tal för 20 år sedan. Det finns en underutnyttjad potentiell när det gäller den roll idrotten kan spela i vårt samhälle och med rätt stimulans kan idrotten bidra till samhällsutveckling på många olika nivåer. I Sverige ser Postkodstiftelsen en möjlighet att utveckla sektorn och stärka idrott för social förändring som rörelse. Under 2021 startade vi ett nätverk med ett flertal organisationer inom sektorn med ambitionen att träffas kontinuerligt och dela med sig av de erfarenheter och utmaningar som finns.

De projekt som vi beviljat stöd till under året verkar såväl i Sverige som internationellt. Vi har till exempel gett stöd till Streetfootballworld för att ta fram ett ramverk för att utveckla, kvalitetssäkra och mäta effekten av de insatser som genomförs inom sektorn för att bidra till uppfyllandet av de globala målen. TackleAfrica har mottagit stöd för att öka ungdomars kunskaper och engagemang inom SRHR i Zambia. I Sverige har till exempel Sveriges Skateboardförbund fått stöd för att skapa en mer inkluderande idrottsrörelse och öka tillgången till fysisk aktivitet och rörelse genom att ta fram en anpassad NPF-ledarutbildning för ledare och föreningar.

Mer om projekten med Sveriges Skateboardförbund och TackleAfrica hittar ni på följande sidor >

Grannskapsinitiativet

Svenska ideella organisationer som arbetar på lokal nivå kan med små medel göra viktiga insatser för ett levande, öppet och tillgängligt samhälle. Postkodstiftelsen lanserade i slutet av 2021 en ny stödform kallad Grannskapsinitiativet, för att möjliggöra stöd till projekt i närområdet. Syftet med initiativet är att stärka gemenskapen mellan människor och bidra till ökat välbefinnande och hälsa.

Grannskapsinitiativet har fått mycket fint intresse och under första dryga månaden fick vi in 38 ansökningar. Bland de 10 första projekten som fått stöd finns till exempel öppen frisbee för parkbesökare och guidade musikvandringar, och projekten genomförs i allt ifrån stadsdelen Ersboda i Umeå till byn Sandbäckshult i Mönsterås kommun. Alla dessa projekt startas upp under 2022.

Vill ni veta mer om Grannskapsinitiativet och se ett projekt som beviljats stöd?

Postkodstiftelsens stöd till civilsamhället

Samtidigt som vi varje år beviljar stöd till nya projekt, har vi många projekt som befinner sig längre fram i projektfasen, och så småningom avslutas och slutrapporteras. Under 2021 avslutades 62 projekt som Postkodstiftelsen stöttat och som har beviljats stöd under åren 2017–2020. Tillsammans har dessa projekt fått över 128 miljoner kronor.

Projekten har tillsammans adresserat flertalet globala mål. Framför allt är det målen Fredliga och inkluderande samhällen, God hälsa och välbefinnande, och Ekosystem och biologisk mångfald som har tilldelats mest medel. Majoriteten har genomförts i Europa, varav flest i Sverige. Internationella projekt har genomförts i exempelvis Kenya, Etiopien, Malawi, Senegal, Irak, Pakistan och Mexiko.

På följande sidor kan ni läsa mer om vad dessa avslutade projekt inom de tre globala målen har resulterat i, och även vad organisationerna säger om vårt stöd.