Vi på Postkodstiftelsen stöttar organisationen Porrfri barndom, som jobbar för att öka föräldrars medvetenhet om barns digitala närvaro. Vi tog en catch up med Jenny Holmström och Elsa Lantz från Porrfri Barndom för att höra om vad som är på gång.
Vad händer hos Porrfri Barndom just nu?
”Vad händer inte, haha! Vår lilla två-manna-orgnisation kör så fort vi kan för att förvalta olika smashlägen som uppstår hela tiden, till exempel nu inför EU-valet. Vi har precis lanserat enkätsvar från EU-kandidaterna för att redovisa svart på vitt för väljarna vilka kandidater som lovar att arbeta för en #porrfribarndomiEU under nästa mandatperiod – eller ej.”
Vad har ni fått för respons på annonskampanjen som ni gjorde nyligen?
”Gensvaret av annonskampanjen ”Den barnförbjudna annonsen”, som reklambyrån Ingo och JCDecaux gjorde helt probono inklusive annonsutrymme, har varit fantastiskt positivt! Vi fick bland annat flera tusen nya namnunderskrifter för ”Inför åldersgräns på nätporr med (tex) BankID” och mediaräckvidd genom två strålande artiklar i branschtidningarna Resumé och Dagens Media som når ut till mediabranschen och politiker. Det var även en strategisk win inför lanseringen av #porrfribarndomiEU några dagar senare.”
Vad har ni fått för respons på materialet riktat mot föräldrar?
”Vår föräldraplattform #porrsnacket med experttips om hur föräldrar kan ha åldersanpassade porrsnack, fixa porrfilter och kroka arm med andra föräldrar slog ner som en bomb med start på lanseringsdagen i bland annat Nyhetsmorgon, Expressen, Aftonbladet, Mama och Feber. Första veckan nådde vi ut med en mediaräckvidd på närmare 5 miljoner! Men det här var bara starten, #porrsnacket kommer vidareutvecklas fram över, inte minst inför föräldramötestiderna i höst, stay tuned…”
Vilka är era förhoppningar framåt?
”Ingen vinner kampen mot porrindustrins kontaktyta med våra barn ensam. Tvärt om – strongertogether. Vi hoppas att fler barnrättsorganisationer ska komma in i matchen och börja arbeta med den här omfattande hälsokrisen bland barn, att fler politiker går från ord till handling, att tele- och internetoperatörerna ska ta sitt ansvar och erbjuda porrfilter till alla som vill ha utan extra kostnad och marknadsföra detta effektivt så alla föräldrar uppmärksammas. Sist men inte minst hoppas vi på en kedjeeffekt mellan föräldrar så att alla nås av #porrsnacket!”
Här kan du läsa om Porrfri Barndoms projekt.