Dreamacademy
Unga i utsatta områden möter ofta betydande utmaningar som påverkar deras möjligheter att skapa en positiv framtid. Faktorer som psykisk ohälsa, brist på vuxna förebilder och meningsfulla aktiviteter, samt negativa sociala normer förstärker känslan av utanförskap, samt känslan av att man inte är tillräcklig. Detta bidrar till en växande risk för att unga hamnar i destruktiva mönster.
Möjligheternas Plats vill med sitt projekt Dreamacademy, öka självkänsla och framtidstro hos unga som lever i socioekonomisk utsatthet, genom kreativa metoder som kreativt skrivande, visuell konst, storytelling och framtidslitteracitet.
Projektet stöttas med 1 470 000 kronor.
Projektet är en del av Stiftelsens satsning “För ungas framtid” som syftar till att stötta initiativ som bidrar till att barn och unga i socialt och ekonomiskt utanförskap får bättre framtidsutsikter, upplever ökat självbestämmande och får ökade möjligheter att tillgodose sina rättigheter i samhället.
Vad händer i projektet?
Dreamacademy använder storytelling och framtidslitteracitet (Future Literacy) som centrala verktyg för att stärka ungdomarnas självledarskap och framtidstro. Genom kreativa metoder som kreativt skrivande, visuell konst och digital storytelling får deltagarna verktyg att reflektera över sina liv, identifiera mål och visualisera framtiden.
Projektet består av tre faser:
1) Rekrytering av workshopledare och deltagare, genom samarbete med skolor, fritidsgårdar och lokala nätverk, samt utveckling och framtagning av workshops och utbildningsmaterial anpassat till målgruppen
2) Genomförande av interaktiva workshops i olika gymnasieskolor och fritidsgårdar. Först ska introduktionsworkshops genomföras för att deltagarna ska introduceras till de tre olika kreativa uttrycksformerna: kreativt skrivande, visuell konst och storytelling. Efter dessa introduktioner väljer deltagarna det område de önskar fördjupa sig inom. Med stöd från handledare och mentorer, som är experter inom varje fält, påbörjar de sedan ett eget projekt där de får tillämpa det de lärt sig för att skapa egna konst. Under del två, ska även skol- och fritidspersonal genomgå workshops för att lära sig integrera storytelling och framtidslitteracitet i sin dagliga verksamhet. Del två kulminerar i ”Framtidsdagarna”, ett avslutande evenemang där deltagarna presenterar sina kreativa projekt för en bred publik.
3) Utvärdering av projektet genomförs via enkäter och intervjuer, samt spridning av metoder och resultat till andra kommuner och skolor.
Varför fick projektet stöd?
Genom att aktivt engagera unga i skapandet av nya berättelser om sig själva och sin framtid, stärker projektet ungas framtidsutsikter och framtidstro, samt bidrar till att de blir ambassadörer för förändring i sina lokala samhällen.
Projektets tidsstatus
3%
Projektet startade i januari 2025 och avslutas i december 2026
För mer info: https://www.mojligheternasplats.com/