Från prova på till att fått ett intresse
Många barn och unga i Sverige saknar en aktiv och meningsfull fritid, vilket får negativa konsekvenser på deras fysiska och psykiska hälsa. Vanliga orsaker till att barn inte deltar i fritidsaktiviteter är att de inte vet vad som erbjuds, att de inte hittar aktiviteter som passar dem, eller att de har svårt att få med sig en kompis på aktiviteten. Det krävs ofta mer än ett tillfälle för att avgöra om en aktivitet kan bli ett långsiktigt intresse. Det är därför viktigt att skapa incitament för att få barn och unga att prova nya aktiviteter, men också att komma tillbaka och prova samma aktivitet flera gånger för att de ska hitta sitt intresse.
Sparks Generation vill genom detta projekt möjliggöra för barn och unga att ha en aktiv och meningsfull fritid genom att sänka trösklarna för barn och unga att prova nya aktiviteter samt återvända till aktiviteter som de har provat. Målet är att fler unga ska hitta sin ”spark” – sitt långsiktiga fritidsintresse.
Projektet stöttas med 2 660 000 kronor.
Vad händer i projektet?
Sparks Generation erbjuder idag en befintlig digital plattform, SPARKSAPP, där unga kan upptäcka och gå på fritidsaktiviteter. Under projektet utvecklas och optimeras alla steg i Sparks Marketing Funnel för att få fler unga att ansluta till Sparks, samt få dem att prova fler aktiviteter, återvända till aktiviteter och även bli medlemmar i föreningar. Detta kommer göras genom att:
- – Vidareutveckla partnerskap med föreningar, bibliotek, fritidsgårdar och kulturskolor, vilket leder till ett bredare och ökat utbud i appen.
- – Vidareutveckla och optimera befintlig funktionalitet, samt utveckla minst tre nya funktioner i appen som kommer att underlätta för barn och unga att återvända till aktiviteter.
- – Sprida konceptet till fler orter.
- – Lärdomar från projektet integreras i den ordinarie verksamheten.
Varför fick projektet stöd?
Alla barn och unga har rätt till en aktiv och meningsfull fritid.
Projektets tidsstatus
3%
Projektet startade i mars 2025 och avslutas i mars 2027
För mer info: https://www.sparksgeneration.com/