Hemsidan använder cookies. Läs om vår integritetspolicy och hur vi använder cookies här.

  • Foto: NSPH Stockholm

Peer Support linjen

En peer supporter är en person med egen erfarenhet av psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning som erbjuder brukare professionellt stöd utifrån egna erfarenheter av återhämtning. Inom ramen för Peer support ingår bland annat daglig brukarkontakt, deltagande och genomförande av aktiviteter vid träfflokaler, samt att hålla studiecirklar inom egenmakt och hälsa med mera. I och med den rådande Coronasituationen har vissa åtaganden för peer supporter inte kunnat genomföras på grund av smittorisk, stängda träfflokaler och inställda studiecirklar.

I detta projekt vill NSPH Stockholms län öppna upp en supportlinje dit brukare kan ringa för att tala med en utbildad peer supporter i syfte att minska isoleringen och risk för återfall eller ökad psykisk ohälsa till följd av den nuvarande pandemin.

Projektet stöttas med 81 000 kronor och är en del av satsningen Respons coronapandemin, för att möta de akuta samhällsbehov som uppstått som ett resultat av coronaviruset.


Projektets tidsstatus

75%

Projektet startade i maj 2020 och avslutas i augusti 2020

För mer info: http://nsphstockholm.se